Удобството да имаш опашка или сладко-кисел хумор от Джером К. Джером

Когато бях студент (казвам го все едно е било преди двадесет години...) се запознах за първи път с творчеството на Джером. Тогава "Празни мисли на един празен човек" ме накараха да се смея като луд във влака. Всъщност това бе и единствената книга, която бях чел от Джером ("Трима души в една лодка" хваща прах на лавицата). 

Преди седмица бях в една книжарница и случайно погледът ми бе привлечен от нова книга и то на Джером. "Удобството да имаш опашка" е книга, която те хваща за гърлото и то не от смях. За моя почуда Джером е колкото ироничен и саркастичен, толкова и откровен. Думите му направо се забиват като пирони. Изобличенията му и изваждането на показ на човешката низост, глупост и егоцентричност са направо зашеметяващи. В книгата му ясно ще видите, че шегата за някого носи тъга другиму. В тези няколко разказчета (защото книгата е 170 страници) има толкова много попадения, че направо оставаш безмълвен. 

Направи ми впечатление и друго. Сравняването на моменти благоразположението на едни хора за сметка на мизерстването на други. В думите на Джером има колкото обич към човека, толкова и откровен гняв срещу пошлостта и лицемерието. Думите му са пророчески: "Аз виждам колко близко е времето, когато за нас, мъжете, ще остане само грижата да лежим до обяд в леглото, да изчитаме по два романа на ден, да се каним един друг на чай и да не обременяваме ума си с нищо друго освен с разсъждения за модната кройка на панталоните и със спорове за това от какъв плат е ушит костюмът на мистър Джоунз и дали му стои добре". "Истината и фактите са остарели, излезли са от мода, приятели. С тях могат да живеят само скучните и прости хора", казва още той. 

Явно такъв е стилът на Джером - сладко-кисел, за което му благодаря. 

Ангел Карадаков 

За книгата:

Издател - Хеликон
Преводач - Красимира Тодорова
Брой страници - 176
Година на издаване - 2019
Корици - меки
Език - български
Цена - 6.95 лв.